Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Visează androizii oi electrice? versus Blade Runner

Ei, nu spuneți că nu vă așteptați la asta. Era oarecum inevitabil, Philip K. Dick este până la urmă scriitorul de SF care are un număr uimitor de ecranizări, după cum se vede cu ochiul liber pe Wikipedia. Iar unele dintre ele sunt faimoase, cum este cazul cu ”Blade Runner”. Așa, doar pentru că este PKD și Ridley Scott, articolul ăsta o să fie mai altfel. Nu o să fac o analiză exhaustivă, pentru că aș putea scrie vreo zece articole ”standard” și nu aș termina. Așa că o să ating doar punctele care m-au impresionat pe mine.

Bun, să începem. Cu ce este evident bineînțeles. Ridley Scott a păstrat din romanul lui Philip K. Dick doar ideea de bază. Care, după cum este de așteptat, este extrem de interesantă și provocatoare: cum putem afla dacă suntem oameni sau doar o copie bine făcută? Și oare un facsimil (aproape) perfect al ființei umane are mai puține drepturi decât un om, doar pentru faptul că a fost fabricat? Bineînțeles, nu lipsește tema favorită a lui PKD, ce este conștiința și ce înseamnă ea? Una peste alta un mix foarte ”cărnos” pentru cineva cu talent – și aici mă refer atât la Scott cât și la Dick.

”Blade Runner” a mai păstrat, în mare parte, acțiunea. Deckard are aceiași misiune, doar că în carte nu este chiar atât de ”badass”, așa cum apare în film. PKD nu scrie acțiune în accepțiunea celor de la Hollywood. Contează mai mult supansul, motivațiile și curenții subterani.

Diferența principală dintre carte și film este felul în care este încadrată povestea. Scott a ales un oraș suprapopulat, întunecat din cauza poluării dar plin de reclame obscen de luminoase. Este sufocant și prea plin. În schimb, orașul din roman este pustiu, prăfuit, decrepit și aproape lipsit de viață. Recunosc, alegerea lui Ridley Scott se potrivește cu ce se întâmplă acum, dar nu pot să mă hotărăsc care o prefer. Îmi plac amândouă pentru că sunt, într-un fel, două fețe ale aceiași monede: cum ”reușesc” oamenii să facă praf planeta pe care trăiesc.

În film nu găsești niște elemente interesante din roman, ca modulatorul de emoții. Este una dintre ideile acelea cu care am cochetat, ca specie de când ne-am dat seama că putem schimba cum ne simțim dacă folosim anume substanțe. Emoțiile sunt uneori inconfortabile, chiar dureroase și oamenii au încercat din vremuri imemoriale să găsească un ”leac” pentru ele. Chiar și acum ne jucăm foarte serios cu această idee, doar că am trecut la hormoni și manipulări directe ale creierului prin electricitate sau unde magnetice. Dar recunosc, nu pot să spun că asta a influențat negativ filmul.

Așadar, atât cartea, cât și filmul, au punctele lor forte. Eu am văzut întâi ”Blade Runner” și apoi am citit cartea. Dar le-am savurat în mod egal pe amândouă. Filmul a fost printre primele, poate chiar primul SF de calitate pe care l-am văzut. M-a impresionat profund nu doar prin idee cât și prin estetică. Am început să citesc cartea având în minte că o ecranizare poate fi extrem de reușită fără să păstreze absolut toate elementele unui roman. Asta m-a ajutat să mă bucur de ea fără să stau să analizez la fiecare pagina cum diferă de film.

Din punctul meu de vedere, ambele merită să le acordați timp și atenție. Nu sunt interschimbabile, deoarece fiecare are propia ”personalitate”. Dacă vă hotărâți să le le includeți pe amândoua pe lista ”de văzut/de citit” nu o să vă pară rău. În ceea ce privește ordinea, nu știu ce să vă spun. Pentru mine ”Blade Runner” a fost extrem de important deoarece prin el am făcut cunoștință cu Philip K. Dick. Poate ar fi bine să începeți cu cartea, totuși. Și pe urmă să continuați cu filmul. Și, dacă până atunci a apărut ”Blade Runner 2049”, poate îl includeți și pe aceasta :-). Pare interesant.

Verdict: Da și da!

Categorie: Absolut formidabile, fără discuție.

Experiența mea personală: Oare s-ar putea să facă un film la fel de bun și pentru ”Ubik”? Ar fi grozav!

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
