Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Amendamentul Dawson – Ciprian Mitoceanu


Blogosfera SF&F 11


În general am două motive principale pentru care cumpăr cărți: curiozitatea, atunci când nu cunosc autorul/autoarea și cât de mult îmi place ce am mai citit anterior de scriitorul/scriitoarea respectiv/ă. Ei bine, cartea asta a ajuns în rucsacul meu ca să îmi satisfac curiozitatea. Tot m-am ”împiedicat” de Ciprian Mitoceanu în ultima vreme și la Final Frontier (http://finalfrontier.ro/) am cumpărat ”Amendamentul Dawson” ca să văd care este treaba.

Știam că acțiunea se petrece în același univers ca primele trei volume din seria ”Predestinare genetică”. Prin urmare, am întrebat dacă este o continuare a respectivelor romane. Am fost asigurată că nu este cazul. Am decis să dau crezare acestei informații și așa am ajuns să vorbesc despre ce am citit.

Aș vrea să spun că am fost super încântată de carte dar nici dezamăgită nu am fost. Cuvântul care îmi vine în minte când este vorba despre stilul și povestea din ”Amendamentul Dawson” este competență. Nu este o carte care te uluiește, prin idei sau stil, dar care este plăcut de citit. Are logică, frazele sunt bine construite și tonul este echilibrat. Sunt câteva clișee – fiul rebel, șmecherul care se descurcă în orice situație – însă sunt folosite judicios, prin urmare nu îți sar prea tare în ochi.

M-aș fi așteptat să nu înțeleg prea mult din acțiune având în vedere că ”fundalul” a fost stabilit în trei romane pe care nu le-am citit dar Ciprian Mitoceanu a adoptat unul dintre elementele pe care le găsești în aproape orice volum dintr-o serie publicat în Occident: o recapitulare a ideilor importante care au impact asupra poveștii. Este o tactică bună, mai ales dacă este făcută subtil, astfel încât să nu fie prea evident. În ”Amendamentul Dawson”, dacă ești atent, vezi unde este aplicată această tehnică, dar este făcută binișor, din punctul meu de vedere.

Mi-a plăcut finalul. Pentru că nu este totuși ce speri – în secret – atunci când începe aventura lui John Barton. Dar este logic, având în vedere criteriile după care funcționează societatea pe care ne-o descrie Mitoceanu. Din punctul meu de vedere, este unul din punctele bune ale cărții. Aș putea spune că a fost într-un fel satisfăcător, chiar dacă îți frustrează așteptările.

Per ansamblu, cam astea sunt impresiile mele despre ”Amendamentul Dawson”. Da, știu, nu am un ton foarte entuziast. Se potrivește un pic cu stilul cărții, care este foarte… așezat, ca să spun așa. Nu are înălțimi amețitoare, nici căderi bruște. Totul este echilibrat și… calm. Pentru mine, asta este un lucru bun. Te lasă să te concentrezi asupra ideilor. Care nu sunt prea optimiste, dar sunt logice :-). Așa cum îmi place mie.

Așadar, dacă aveți chef să citiți speculații despre unde ne poate duce tehnologia de azi dacă ajunge pe mâna cuiva lipsit de empatie dar convins că tot ce face este spre binele societății cartea asta este perfectă. O să vă pună pe gânduri puțin. Încercați-o.

Verdict: Plăcut de citit.
Categorie: Speculații interesante.
Experiența mea personală: Îmi plac cărțile calme și pe alocuri introspective.

 

Blogosfera SF&F – ediția 11
Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Amendamentul Dawson”, găsiți mai multe opinii pe:
Jurnalul unei cititoare
Fan SF
Assasin CG
Iulia Albotă
Everything and anything

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F, scrisă de un scriitor român. Membrii noi sunt bineveniți!

2 comments on “Amendamentul Dawson – Ciprian Mitoceanu

  1. Pingback: O zi de 13 care putea fi chiar frumoasă | Ciprian Mitoceanu

  2. Pingback: Blogosfera SF&F: Amendamentul Dawson – Ciprian Mitoceanu | Iulia Albota

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 13 September 2017 by in Blogosfera SF&F, Ușurele, dar bune.

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
