Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Fără zei, fără stăpâni – Emil Duhnea

De dragul transparenței – și nu numai – am să încep acest articol cu informația că am primit această carte de la autor cu invitația să o citesc. A durat ceva să fac asta și apoi să scriu impresiile mele, dar până la urmă m-am învrednicit și pun în sfârșit gândurile mele aici.

Mai întâi de toate, ”Fără zei, fără stăpâni” este o nuvelă din seria publicată de editura Millenium. Care mie mi se pare o idee bună, a propos. Prin urmare, este compactă și este ușor de parcurs. Este primul text scris de Emil Duhnea pe care îl citesc și impresiile mele sunt oarecum amestecate.

Pe de o parte, stilistic și ideatic, nuvela este bine structurată. Acțiunea are sens, nu lasă fire narative de izbeliște și nu este încărcată de metafore, deși are un aer liric destul de pronunțat. Pe de altă parte, mie mi s-a părut un pic previzibilă. Este o analiză a conflictului dintre civilizații, corectă din punctul de vedere al scriiturii dar fără elemente care să îți sară în ochi, ca să zic așa. Pe măsură ce o citeam mi-am dat seama că atmosfera este similară cu cea din ”Orașul iluziilor” de Ursula K. LeGuin. Ceea ce este un plus din punctul meu de vedere.

Emil Duhnea se achită onorabil de sarcina de a schița o lume credibilă și o povestire coerentă, cu un anumit grad de suspans, dar cam atât. Mi-ar fi plăcut însă să am parte de câteva surprize. Până la urmă totul se petrece pe o altă planetă și asta îți permite să te joci cu idei. Cam asta ar fi singurul element de care pot să mă plâng.

În concluzie, este un text pe care l-am apreciat și o să citesc cu siguranță și alte rânduri scrise de Emil Duhnea. Dacă vreți un ”aperitiv” cu savoare, nuvela asta este exact ce vă trebuie.

Verdict: Mic, da bun.

Categorie: Debut bine făcut.

Experiența mea personală: Ei da, se poate și așa.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 16 May 2017 by in Ușurele, dar bune and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
