Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Inima dragonului – M. M. Țara

 


Blogosfera SF&F 6


Nu prea știu cum să încep să povestesc despre această carte. Am citit-o de ceva vreme (mai bine de o lună) și încă nu mi-am clarificat impresiile. Mai bine spus, încă nu m-am decis dacă mi-a plăcut cu adevărat sau doar am vrut să îmi placă. Este frustant și nu știu dacă o să reușesc să explic de ce am această senzație. O să încerc mai jos să notez impresiile mele, așa fragmentate cum sunt ele. Poate asta o să mă ajute să ajung și la o concluzie.

Mai întâi de toate, ce mi-a plăcut.  Am apreciat stilul de a scrie a lui Mircea Țara. Este fluid, dialogul este decent. Ideea de bază este bine construită. Are toate elementele unei epopei: eroi, călătorie inițiatică, final plin de învățăminte. Lucrurile sunt clar și sunt ordonate logic, ceea ce ajută la ”citibilitatea” unei povești. Acțiunea este prezentă la tot pasul, deci nu ai timp să te plictisești. Informațiile despre personalitatea și motivația personajelor le descoperi pe măsură ce ei interacționează cu ceilalți. Este o tehnică destul de greu de stăpânit, pentru că trebuie să dozezi judicios ce detalii incluzi, în ce moment. Mircea Țara reușește destul de bine să facă acest lucru, astfel încât să citești și pentru că vrei să afli mai multe despre protagoniștii poveștii.

Acum să trecem la lucrurile care m-au deranjat. Mai întâi de toate, autorul are tendința de a pune mult prea multe informații într-o descriere. Apoi, sunt prea multe personaje înghesuite în același rol. De exemplu, avem nu mai puțin de 3 eroi: Lied, Mira și Vel. Care își încep călătoria în același timp, declanșată de aceleași evenimente. Drumul lor se desparte o bucată de vreme și apoi se reunesc pentru final. Același final, pentru toți. Din punctul meu de vedere, este o inflație de personaje care îngreunează urmărirea acțiunii.

Ce nu m-a încântat au fost toate denumirile inventate de plante și mâncăruri. Înțeleg, suntem într-un tărâm fantastic, care are lucruri ce se găsesc doar acolo. Însă notele de subsol mi-au distras de multe ori atenția de la ce citeam. Asta este structura mea, dacă văd o notă, trebuie să citesc. Poate pe voi nu o să vă deranjeze la fel de mult.

Cliffhanger-ul cu care se încheie cartea este un pic prea abrupt. Eu aș fi pus un prolog, care să explice puțin relația dintre Țesător și Lied. Așa, am impresia că ultimele pagini au fost adăugate numai pentru ca autorului i-a venit o idee la finalul cărții despre cum ar putea continua povestea și a scris la repezeală câteva cuvinte care să te facă să înțelegi că mai urmează ceva.

Cam astea sunt gândurile mele legate de ”Inima dragonului”. Și tot nu pot să vă spun dacă s-a înclinat balanța într-o parte sau alta. Nu este o carte care m-a plictist. Te ține în priză pentru că are multă acțiune. Dar o parte din mine crede că totuși este un pic prea multă acțiune. Are personaje interesante, dar parcă un pic prea multe personaje. Vedeți care este dilema mea? Orice parte bună este contrabalansată de o chestie care nu m-a încântat. Așadar, singura mea recomandare este să citiți și voi cartea. Cu rugămintea să îmi dați și un feed back dacă aveți chef. Pentru că sunt tare curioasă ce părere aveți.

Verdict: Interesantă, dar…
Categorie: Fantasy 100%
Experiența mea personală: Frustrare!

Blogosfera SF&F – ediția 6
Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Inima dragonului”, găsiți mai multe opinii pe:
Jurnalul unei cititoare
Assasin CG
Fan SF
Nantan Lupan
Catharsis Writing 
Iulia Albotă
Everything and anything

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F, scrisă de un scriitor român.

În luna iunie 2017 avem o ediție specială a ”Blogosferei”. Vom publica două recenzii. Prima va apărea în a doua miercuri a lunii, ca de obicei, și va fi despre cartea ”Tenebre” a lui Daniel Timariu. Apoi, în miercurea următoare, vom discuta despre volumul de debut a lui Adrian Mihălțianu, ”Epoca inocenței”. Membrii noi sunt bineveniți!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 10 May 2017 by in Așa și așa and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
