Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Acesta este trupul meu – Liviu Surugiu


Blogosfera SF&F 4


Amestecate. Așa sunt impresiile mele despre volumul acesta de povestiri și nuvele. Din această cauză această recenzie este mai scurtă. Pe de o parte mi s-a confirmat prima mea experiență cu scriitura lui Liviu Surugiu: stilul lui artistic nu se potrivește deloc cu gusturile mele. Pe de altă parte, mi-au plăcut unele dintre povestiri.

OK, hai să trecem direct la subiect. Prima povestire este cea care dă și titlul volumului: ”Acesta este trupul meu”. Interesantă idee. Chiar m-a intrigat. Misterul este dozat cum trebuie și finalul m-a surprins. Una peste alta, o reușită din punctul meu de vedere.

”O chestiune de educație” m-a lăsat indiferentă. Mai mult pentru că nu am înțeles care este până la urmă ideea. Vorbesc serios, nu am înțeles. Poate este prea subtilă pentru mine.

În schimb, am înțeles – cred – la ce se referă ”Întâlnirea”: faptul că fiecare dintre noi este un izvor infinit de posibilități, chiar și cele complet opuse. Sau complementare. Cel puțin asta este interpretarea mea. Punerea în scenă este puțin prea elaborată pe gustul meu. Și conține unul dintre elementele pe care Liviu Surugiu le folosește des (cel puțin în ceea ce am citit eu până acum): evoluția psihologică a unui personaj (în cazul ăsta, îndrăgostirea) declanșată brusc și cu o intensitate aproape psihotică.

”Înaintea învierii” mi-a adus aminte de un episod din ”Dosarele X”. Are la bază aceiași idee, de transfer al unei calități de la o persoană la alta doar prin virtutea faptului că interacționează. Ca impresie generală nu mi-a rămas prea mult în minte.

”144” mi-a plăcut și nu prea. Ideea principală este o speculație care m-a intrigat. Are accente de dramă victoriană și soap opera dar asta nu m-au deranjat așa de tare. Din păcate, finalul nu este deloc potrivit din punctul meu de vedere. Din nou, evoluția emoțională lipsită de credibilitate a personajului principal este un ingredient major în această nepotrivire. Eu aș fi mers pe un final de genul ”mă arunc în aer și îi iau pe toți cu mine” după care aș fi lăsat sub semnul întrebării dacă se va întâmpla ce suspectezi ce ar trebui să se întâmple bazat pe ce s-a petrecut până atunci. Mult mai satisfăcător din punctul meu de vedere.

Cam astea ar fi impresiile mele despre acest volum. V-am spus, sunt amestecate. Poate să îți placă o idee dar felul cum este pusă pe hârtie are totuși o influență asupra gradului în care savurezi acel text. Dar asta se întâmplă doar pentru că gustul meu în ceea ce privește stilistica în literatura SFF are o aplecare puternică către simplu, utilitar chiar. Recomand însă să o citiți, dacă vreți să știti dacă o să cumpărați și o altă carte de Liviu Surugiu.

Verdict: Așa și așa

Categorie: Potențial… parțial realizat

Experiența mea personală: Se pare că și în lectură doza (a se citi lungimea unui text) are importanță.

 

Blogosfera SF&F – ediția 4

Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Acesta este trupul meu”, găsiți mai multe opinii pe:

Jurnalul unei cititoare

Assasin CG

Fan SF

Catharsis Writing

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F scrisă de un scriitor român. În aprilie 2017 vom vorbi despre ”Arhitecții speranței” de Alexandru Lamba. Membrii noi sunt bineveniți!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 8 March 2017 by in Așa și așa and tagged , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
