Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Cum să fabrici un semizeu – Florin Purluca


Blogosfera SF&F 3


cum_sa_fabrici_un_semizeu_florin_purluca

Ediţia a treia a Blogosferei a fost plină de peripeţii. Până am ajuns în posesia acestei cărţi am trecut prin aventuri care implică prima ninsoare zdravănă de anul ăsta, o comandă prin internet care nu a fost livrată în 2 săptămâni şi pe care am anulat-o de nervi şi o excursie prin Bucureşti în librăria editurii Tritonic, unde ştiam că o găsesc. Pfff, obosesc numai când mă gândesc. Iar cireaşa de pe tort a fost faptul că am citit-o într-o singură zi.

Acum să începem cu faptele principale. „Cum să fabrici un semizeu” se citeşte extrem de repede. Este structurată logic şi aduce o idee care pentru mine este nouă: capacitatea de a comunica cu plantele care permite crearea de cyborgi vegani. Interesant. Povestea de bază este o intrepretare în cheie SF a temei din „Cei şapte samurai”. Doar că aici avem doar un singur samurai. Dar aţi înţeles ideea.

Ce mi-a plăcut: faptul că respectă o linie în care A plus B duce la C şi explică traseul respectiv. Foarte important în ceea ce mă priveşte. Frazele sunt clare şi simple. Metaforele sunt folosite cu economie şi aşa au efect mai bun, din punctul meu de vedere, decât dacă ar fi inundat fiecare frază. Planeta Aslan pe care o descrie Florin Purluca este în părţi egale credibilă şi neverosimilă, ceea trebuie să recunosc că este o combinaţie ciudată dar care mi-a gâdilat în mod plăcut papilele narative.

Ce nu mi-a plăcut: dialogul. Mi s-a părut fragmentat şi deconectat de monologul interior la personajului principal. Care este la rândul lui fragmentat. Mie mi-a fost greu uneori să urmăresc logica raţionamentului şi logica afectivă a lui Diamond Felix. În ansamblu înţelegi ce îl motivează, dar asta nu înseamnă că fiecare interacţiune este explicată clar şi fără ambiguităţi. Oricum, restul personajelor sunt doar schiţate. Îţi dau impresia că sunt doar nişte figuranţi într-un film în care cel mai important este protagonistul şi tot ce se întâmplă este secundar acestuia.

În ansamblu „Cum să fabrici un semizeu” este o carte care nu dezamăgeşte dar care are un potenţial insuficient exploatat. Eu cred că ar fi fost interesant să afli mai multe despre psihologia aslanienilor şi a veganilor. Conflictul care îl aduce pe Diamond Felix pe planeta lui Aslan este schițat sumar. Mi-ar fi plăcut mai multe informații. Detalierea  interacţiunilor dintre birocraţii guvernului confederaţiei de planete şi aslanieni  ar fi fost binevenită şi ar fi sporit tensiunea. Una peste alta, eu aş fi pus mai multă „carne” pe această carte.

Ca verdict final, aş putea spune că a fost OK. Este o carte „citibilă”, care foloseşte un stil simplu şi eficient. Ar fi beneficiat de un editor mai riguros care să prindă unele scăpări de logică a frazelor şi de o extindere a conflictului de bază care ar fi făcut-o mai consistentă. Cel mai important, arată faptul că Florin Purlucă are potenţial să scrie poveşti cu adevărat captivante. Eu sunt curioasă dacă o să o facă până la urmă.

Verdict: Mi-a plăcut.

Categorie: Mult, mult potenţial.

Experienţa mea personală: Uneori ai şi surprize plăcute când îţi faci „datoria” :-).

 

Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Cum să fabrici un semizeu”, găsiți mai multe opinii pe:

Jurnalul unei cititoare

Assassin CG

Fan SF

Catharsis Writing

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F scrisă de un scriitor român. În martie 2017 vom vorbi despre ”Acesta este trupul meu” de Liviu Surugiu . Membrii noi sunt bineveniți!

One comment on “Cum să fabrici un semizeu – Florin Purluca

  1. Pingback: Blogosfera SF&F: Cum să fabrici un semizeu – Florin Purluca | Catharsis Writing

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 8 February 2017 by in Blogosfera SF&F, Ușurele, dar bune and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
