Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Marțianul – Andy Weir

andy_weir_martianulM-am abținut cu greu să nu citesc recenzii despre cartea asta. Și mai greu a fost să nu mă uit la film înainte să o cumpăr. Pe de altă parte, nu am cumpărat volumul imediat pentru că nu mă hotărâsem dacă să dau crezare tuturor laudelor care le întâlneam la tot pasul. La Gaudeams am cedat tentației și am plecat cu ea în rucsac. Apoi am citit-o și pe urmă m-am uitat la film. Așa, ca să bifez toate căsuțele.

După cum am mai spus, laudele excesive și îndemnurile insistente de a vedea/citi/vizita ceva mă ”răcesc” aproape instantaneu. De asta m-a mișcat mai greu în cazul ”Marțianului”. Poate trebuia să fiu mai rapidă, pentru că așteptările mele au tot crescut cu timpul. Nu pot să spun că am fost dezamăgită, dar mă așteptam să am o reacție mai intensă. Aș descrie sentimentul pe care l-am avut la final ca fiind destul de aproape de încântare.

Cartea asta excelează în două privințe: știință (dacă nu mă credeți pe mine, poate NASA vă convinge) și simplitate stilistică. Este spusă în mare parte din perspectiva unui singur om și detaliează foarte corect din punctul de vedere al veridicității știintifice toate acțiunile pe care acesta le face. Andy Weir a fost inteligent când a ales această abordare. Pentru că acest artificiu face ca părțile care explică tot ce ține de ”mecanica” acțiunilor lui să fie natural incluse în narațiune.

Mark Watney este un personaj pe care îl îndrăgești foarte ușor. Își spune povestea cu umor și fără cuvinte mari. Îți explică mucalit ce face un regulator de aer, de exemplu, și de ce are el nevoie să funcționeze altfel ca să poată supraviețui în continuare. Și te face să citești plin de interes și următoarea pagină pentru vrei să vezi cum naiba a făcut Mark ca regulatorul ăla afurisit să extragă mai mult oxigen din aer! Ei, cam așa se desfășoară toată acțiunea. Care este întreruptă din când în când de scene de pe Pământ și care sunt interesante și importante, dar parcă tot părțile în care ”vorbește” Mark te atrag mai tare.

Mi-a plăcut cum Andy Weir a inclus puțin și din politica care se află în spatele progamelor spațiale. Poate nu chiar foarte realist (aș spune că se apropie mai mult de polul idealist) dar folosește acest lucru cu scopul de a adăuga un pic mai multă tensiune. Până la urmă, povestea din ”Marțianul” are două elemente: Mark Watney, care vrea să ajungă acasă, și cei de pe Pământ, care vor același lucru. Nu se putea ca toată drama să fie concentrată doar pe Marte, trebuia un pic și pe cealaltă planetă din ecuație. Că altfel nu ar mai fi fost credibil.

Cred că un punct important care a contribuit la faptul că a fost o plăcere să citesc ”Marțianul” a fost traducerea surpinzător de bună. Da, sunt anumite fraze care sunt greu de transmis în română dar consider că Iulia Anania a făcut o treabă mai mult decât decentă. Bravo!

Acum, cred că vă așteptați deja să recomand cartea asta. Și filmul, care este surpinzător de fidel și bine executat. Este o poveste despre cum poți să scapi basma curată dintr-o situație cu adevărat spinoasă folosind două lucruri esențiale: ce ai învățat și o doză mare de dârzenie. Cum să nu îți placă?

Verdict: Like, like, like!

Categorie: Pentru cunoscători.

Experiența mea personală: Ei da, asta poveste inspirațională! Și distractivă în același timp.

2 comments on “Marțianul – Andy Weir

  1. kyodnb
    25 January 2017

    Aoleu! Inca un pic si adormeam la cartea asta! :)))

    Nu e pe felia mea genul asta de sci-fi 🙂

    Daca baga si un crocodil, ceva…mai mergea 😀

    Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 25 January 2017 by in Pentru cunoscători and tagged , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
