Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Colți-Lungi – Alex Cuc


Blogosfera SF&F 2


colti-lungi_alex_cuc

Când am terminat prima ediție a ”Blogosferei” eram nerăbdătoare să mă apuc de următoarea carte. Ador surprizele și nu știam nimic despre Alex Cuc. Ei bine, am avut parte de o surpriză, dar nu așa cum mă așteptam. Dar așa este în viață și literatură. Găsești de toate pentru toți.

Am să o spun direct: nu mi-a plăcut această carte. Am citit-o foarte greu deoarece pur și simplu personajele și acțiunea nu mi-au captat atenția. Ideea de bază nu este 100% originală dar este relevantă pentru ce se întâmplă azi în lume. Executată cum trebuie poate crea o poveste interesantă. Din păcate, Alex Cuc folosește doar clișeele asociate.

Aș putea să disec firul narativ al poveștii, dar, ca de obicei o să mă opresc doar la elementele care mi-au atras cel mai mult atenția. Ce am apreciat a fost stilul în care scrie Alex Cuc. Propoziții simple, fără înflorituri. Este plăcut estetic. Dacă ar fi dublat de o poveste antrenantă, ar fi fost foarte ușor de citit.

Și acum să vorbim despre personaje. Arhetipale este adjectivul la care mă gândesc. Și nu în sensul bun. Sunt doar schițe ale unor tipologii: sălbaticul înțelept, antagonistul rău până în măduva oaselor, bătrânul sfătos etc. Toate, cu o singură excepție, fără motivații interioare convingătoare – cel puțin așa mi s-a părut mie.

Apoi, felul în care este structurată povestirea. Eu cred că, dacă era prezentată ca un conflict între primarul orașului Rima și Colți-Lungi, fără să se apeleze la occidentalul (Sarah) care pică ca musca în lapte, atunci ar fi fost mult mai interesant. Sarah este, din punctul meu de vedere, absolut irelevantă și, mai grav, enervantă. Discuțiile dintre ea și Colți-Lungi sunt dureros de iritante. Sunt mai mult ca două monologuri care se întretaie pe anumite puncte.

Mai bine de trei sferturi de carte autorul pune în scenă toate elementele pentru înfruntarea finală. Dacă partea asta ar fi fost bine executată, poate că ar fi salvat cartea. Dar eu am avut impresia că citesc descrierea unui film cu buget mare de la Hollywood care se bazează pe imagini sugestive (dar utilizate de cam toată lumea) și acțiune, decât pe poveste. Până și felul în care se încheie confruntarea este în același stil.

Aș fi vrut să am mult mai multe lucruri pozitive de spus despre această carte, foarte mult chiar. Dar nici nu pot să spun să nu o citiți. Este decizia voastră. Gustul este un lucru personal și știu că al meu este mai aparte. Dar eu sigur nu o să citesc continuarea acestei cărți – am înțeles că este primul volum dintr-o serie. Poate o să încerc altă carte scrisă de Alex Cuc, pe altă temă. O să mă decid când voi avea cartea respectivă în mână.

Verdict: Nu mi-a plăcut

Categorie: Ce ar fi fost dacă…

Experiența mea personală: Ambalaj frumos și cam atât.

 

Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Colți-Lungi”, găsiți mai multe opinii pe:

Jurnalul unei cititoare

Assasin CG

Fan SF

Nantan Lupan

Catharsis Writing

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F scrisă de un scriitor român. În februarie 2017 vom vorbi despre ”Cum să fabrici un semizeu” de Florin Purluca . Membrii noi sunt bineveniți!

One comment on “Colți-Lungi – Alex Cuc

  1. Pingback: Blogosfera SF & F: Alex Cuc – Colti Lungi | Blog despre cărți, concerte și călătorii

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 11 January 2017 by in Așa și așa, Blogosfera SF&F and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
