Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Hoțul de moarte – Miloș Dumbraci


Blogosfera SF&F 1


hotul-de-moarte-milos-dumbraci

Ca să fiu transparentă de la început, o să spun că am primit această carte direct de la autor, cu tot cu dedicație :-). Nu l-am întâlnit pe Miloș decât 5 minute, la Romcon. Îmi anunțasem prezența pe acolo și am primit un mesaj de la el cu câteva zile înainte în care spunea că îmi citește blogul și că avem gusturi similare. Prin urmare, o să îmi păstreze un exemplar din ”Hoțul de moarte”. Așa am ajuns să citesc această colecție de povestiri.

Atunci când cineva afirmă că îi place ce îmi place și mie curiozitatea mea atinge cote maxime. Dacă sunteți pentru prima data pe aici vă fac un sumar: citesc cam tot ce înseamnă SF&F, dar am o aplecare specială pentru hard SF (vezi aici) și orice bazat pe idei filozofice puse pe hârtie cu inteligență (Dune, bineînțeles, este primul pe listă). Vedeți, prin urmare, de unde interesul pentru ce a afirmat Miloș și, bineînțeles, pentru ce a scris.

Trebuie să spun că a avut dreptate. Prima povestire, care se a dat numele volumului, este bucățică ruptă din cyberpunk-ul lui William Gibson. Un pic cam prea ruptă, dar bine executată. Ștampilă de aprobare. Urmează ”Anchetă pe Terra.322”. Nu e cyberpunk, dar îmi place. Ideea că oamenii devin specie protejată… da, se potrivește la fix în canalele întortochiate ale minții mele. A treia povestire, ”Minți de diamant”, eu am catalogat-o drept Matrix à la Dumbraci. Nu vă așteptați însă la lupte epice, decât la nivel intelectual.

OK, trei povestiri solide, niciuna nu seamănă cu cealaltă. Un început bun. Următoarele două sunt mai mult fantasy, dar mi-au plăcut. ”Suflet de arțar” și ”Șamanul și kurganul” aruncă o privire către o parte a lumii care s-a pierdut, de pe la începutul secolului XX, în umbra mastodontului care a fost URSS. Mai precis, triburile din Siberia și Asia Centrală. Astea două povestiri, împreună cu ”ZMB” și ”Molokan”, au protagoniști care provin din fostul imperiu comunist, ceea ce este o binevenită schimbare de perspectivă. Iar ”ZMB” și ”Molokan” au fost preferatele mele dintre toate prozele din volum. M-a surprins și pe mine, pentru că nu sunt amatoare de povești cu zombi. Dar, din când în când, mai dai și peste lucruri care te surprind plăcut pentru că aduc o perspectivă nouă într-un gen supra/ultra/extrafolosit.

Ce nu a avut prea mult impact asupra mea sunt ”Cal mecanic la rege, șah” (din categoria steampunk) și ”Pieile de fier” (fantasy). Sunt bine scrise, dar subiectul nu prea mai prins. Chestie de gust personal. ”Jack și moartea ankylozaurului” este un mic exercițiu de gândire pe tema călătoriei prin timp. Mi-a încrucișat neuronii, așa cum fac de obicei poveștile care implică călătoria în timp, dar nu pot să spun că am rezonat prea tare.

Ultimele trei povestiri din carte sunt foarte diverse. ”Dincolo, bezna” este mai mult horror decât SF. Doar faptul că este pusă într-o Transnistrie (cred eu) postapocaliptică ar trebui să îți sugereze cât de sumbră este atmosfera. Horror nu este printre genurile mele favorite, dar este ușor de citit.

”Expresul de Alabama” si ”Triții de pe Jawdah”, deși par diferite la prima vedere, au în comun ideea că oamenii fac lucruri extraordinar de stupide sau generoase în numele convingerilor proprii (a se citi religioase). Una din temele mele favorite. Ambele sunt bine închegate. Un pic cam predictibile, dar mi-au plăcut.

Deci, o să primiți câte un pic din toate când citiți povestirile lui Miloș Dumbraci. Și da, a avut dreptate. Avem gusturi similare. Cam 80%. Dar important a fost că nu m-am plictisit. Pentru că asta este un criteriu important atunci când citești ceva. Dacă creierul mi se plimbă pe câmpii în mijlocul unei fraze, atunci las cartea și nu mă mai apuc de ea. Vă invit să vă convingeți că am dreptate (sau nu).

Verdict: Entertaiment non-stop.

Categorie: Un debut promițător.

Experiența mea personală: Ei bine, îmi place să văd că se scrie SF în România. Și cum se scrie.

 

Dacă vreți să aflați cum văd și alții ”Hoțul de moarte”, găsiți mai multe opinii pe:

Jurnalul unei cititoare

Assasin CG

FanSF

Nantan Lupan

Blogosfera SF&F este un proiect care face un lucru simplu: în a doua miercuri a fiecărei luni o să publicăm simultan recenziile noastre despre o carte din zona SF&F scrisă de un scriitor român. În ianuarie 2017 vom vorbi despre ”Colți-Lungi” de Alex Cuc. Membrii noi sunt bineveniți!

7 comments on “Hoțul de moarte – Miloș Dumbraci

  1. Pingback: Primul! « Miloș Dumbraci

  2. Pingback: Hoțul de Moarte -teasere, fragment și recenzii « Miloș Dumbraci

  3. kyodnb
    7 December 2016

    Faina ideea.

    Felicitari!

    Numai la noi exista impresia asta ca daca ti-a dat cartea editura sau scriitorul nu poti fi impartial.

    Oricum volumul lui Milos chiar merita atentia asta 😉

    Liked by 1 person

    • Cu mintea la SF
      7 December 2016

      Nu e primul meu “bal”. Adică mi s-a mai cerut părerea și am spus ce am crezut. Cartea lui Miloș chiar mi-a plăcut. Dacă vrei să crezi, bine. Dacă nu, iarăși bine.

      Like

  4. milosdumbraci
    7 December 2016

    Mulțumesc pentru recenzie! Mă bucur că procentul de succes a fost atât de ridicat 🙂

    Like

    • Cu mintea la SF
      7 December 2016

      Și eu m-am bucurat. Am uitat să scriu despre o povestire, scuze. Dar mi-a plăcut, să știi.

      Liked by 1 person

      • milosdumbraci
        8 December 2016

        Poveste Amară 🙂 E bine dacă ți-a plăcut, a fost atipică în stil față de restul.
        Transnistria nu era postapocaliptică, deși prăbușirea URSS cu război cu tot cert s-a simțit astfel…

        Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 7 December 2016 by in Blogosfera SF&F, Pentru cunoscători and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
