Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Jucătorii de pe Titan – Philip K. Dick

jucatorii_de_pe_titan_philip_k_dickEi, am revenit la fantasticul PKD. De câte ori citesc o carte de-a lui mă întreb de unde i-au venit ideile. Pentru că imaginația lui este absolut fabuloasă. Am început să citesc cartea asta fără să mă uit pe coperta patru (pe care am studiat-o după ce am terminat lectura). Cele 4-5 fraze exprimă corect ideea cărții. Dar este atât de săracă față de realitatea ei încât mai bine nu o citești.

Ce o să primești când o vei deschide? Este Philip K. Dick. Prin urmare, stări mentale alterate, răsturnări de situație, aparențe înșelătoare și o idee extraterestră (figurat și literal). Este uimitor cu acest om reușește să pună în mai puțin de 250 de pagini ce altora le trebuie trei sau patru cărți. Deși concentrația de idei pe pagină este atât de mare nu ai impresia că este prea mult. Totul curge lin, iar când ajungi la o răsturnare de situație care te ia complet pe surprindere, îți vine să citești din nou paginile anterioare, ca să vezi ce ai pierdut. Pentru că sigur nu ai fost atent la ceva. Vorbesc din propie experiență.

Nu pot să spun prea multe despre acțiune pentru trebuie să o citești ca să înțelegi ce vrea să ”spună”. Și să crezi că un amalgam de neuroni, similar cu al tău, a pus pe hârtie povestea asta labirintică, fantastic de străină și familiară în același timp. Străină pentru că unele din convențiile sociale nu le întâlnești în ziua de azi. Plus extratereștii, bineînțeles. Familiară, pentru că are toate elementele unei povești create de PKD.

După câteva cărți citite mi-am dat seama că Dick este fascinat de întrebarea: ce este conștiința? Ce înseamnă să fii om? Te definește conștiința sau nu? Dacă poți să îți alterezi percepția cu ajutorul drogurilor asta înseamnă ce anume? Lucruri grele, dragilor. Așa de grele că ne de mii de ani de când ni le punem, tot nu am ajuns la o concluzie. Poate de asta încă nu am citit o carte de PKD care sa nu îmi placă.

Acum că l-am ridicat în slăvi, poate te-am inspirat să citești și tu ”Jucătorii de pe Titan”. Sau orice altă carte a lui Dick. Vrei un motiv suplimentar? Cum sună faptul că este scriitorul de SF care are 13 cărți/povestiri care au fost transpuse într-un film sau serial. De Blade Runner ai auzit? Paycheck? Minority Report? A Scanner Darkly? De fapt, majoritatea sunt făcute după povestiri. Pentru că un roman are nevoie de mai mult spațiu. De nivelul unui serial. Ceea ce s-a întâmplat de curând cu The Man in the High Castle.

Ce mai aștepți? Faceți cunoștință!

Verdict: Clasic, ca de obicei.

Categorie: SF fără greșeală.

Experiența mea personală: Heroină pentru creier. Ura!

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
