Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Little Brother – Cory Doctorow

little_brother_corry_doctorowAm auzit în treacăt de câteva ori de Cory Doctorow, în termeni foarte elogioși. Bineînțeles că interesul meu a fost minim. Chestia cu sacul și pomul lăudat este adânc imprimată în reflexele mele. M-am ars de prea multe ori, cel puțin pe plan literar. Dar un telefon nou, combinat cu descărcarea unei aplicații pentru cărțile electronice care avea cartea asta în librarie, plus plictiseala și lipsa de alte opțiuni au rezultat în aceste rânduri.

Surprinzător, însă mi-a plăcut. Este o carte care a pus pe tapet destul de devreme – 2008 – ideea supravegherii totale și a eficienței acesteia. Mai bine spus, lipsa ei de eficiență. Iar argumentele pe care le aduce sunt foarte solide. Țin de matematică și bun simț, până la urmă. Pentru că oamenii, prin natura lor, sunt impulsionați să găsească soluții care să ocolească obstacolele. Unde mai pui că birocrația este prin natura ei rigidă și nu este capabilă să se adapteze. Iar lumea de azi cere flexibilitate.

Dacă îmi place ideea unei cărți am de multe ori tendința să ignor lipsa de stil sau alte elemente care țin de estetică. Ceea ce nu a fost cazul aici. ”Little Brother” este scrisă bine, cu nerv și fără găuri de logică. Chiar și partea de psihologie adolescentină este bine conturată. Tensiunea este bine dozată iar asta m-a ajutat să ”încorporez” mai ușor singurul lucru din acest volum cu care nu sunt de acord: dacă ai trecut de o anumită vârstă nu mai ești în stare să accepți idei noi. Fixismul crește într-adevăr pe măsură ce aduni anii, dar asta nu înseamnă că nu ești în stare să mai evoluezi.

Ce m-a impresionat a fost faptul că, luând în considerare tehnologia din 2008, este o poveste extrem de plauzibilă. De fapt, este foarte posibil să de fi întâmplat deja, cel puțin părțile care țin de ”entuziasmul” guvernului referitoare la anumite tactici și tehnici de intimidare. Una peste alta este un roman care te face să te gândești serios dacă ești dispus să sacrifici ceva pentru altceva. În acest caz intimitatea pentru siguranță. Eu una înclin pentru intimitate, mai ales atunci când folosești internetul. Pentru că așa zisa siguranță care este oferită de stat nu mă convinge deloc.

Nu sunt foarte multe de spus despre ”Little Brother” fără să începi să intri în detalii. Are un număr moderat de pagini dar este plină de idei care te pun pe gânduri. Genul meu de carte. Pune în discuție un subiect fierbinte al zilelor noastre ceea ce o recomandă pentru oricine navighează zilnic pe internet. Cu excepția unor mici anacronisme ai putea să crezi că a fost scrisă anul acesta (abia apăruse Iphone prin 2008 și încă nu erau populare anumite lucruri). Prin urmare, șanse zero să te plictisești. Mai ales că nu are un final de genul ”și-au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”. Recomandarea mea? Eu zic că merită să investiți puțin timp și să o citiți.

Verdict: De citit.

Categorie: Pentru cei care își pun probleme.

Experiența mea personală: O surpriză plăcută.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 25 October 2016 by in Pentru cunoscători and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
