Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

The Expanse – James S.A. Corey

    Pentru această serie pjames_sa_corey_leviathan_wakesrocesul meu obișnuit a fost inversat. Ce vreau să spun este că mai întâi am văzut ecranizarea-serial produsă de SyFy. Care mi-a plăcut si m-a intrigat suficient de mult încât am decis să citesc cărțile. Ca fapt divers s-a mai întâmplat o singură dată. Cu volumele bazate pe filmele din seria Rambo. Am însă circumstanțe atenuante: eram în tabără, mi-am scrântit piciorul și astea erau singurele cărți disponibile.

Trebuie să recunosc, primul volum din ”The Expanse” – ”Leviathan Wakes” – l-am citit doar ca să văd ce diferențe sunt între cuvântul scris și celuloid (sau pixeli, dacă este să fim corecți). Care au fost surprinzător de puține. Un personaj care apare abia în volumul doi (Crisjen Avararala), motivații ușor schimbate (mi-au plăcut mai mult cele din cărți, sunt un pic mai subtile), personaje creionate ușor diferit. Ultimul tip de schimbare se aplică în special pentru Avararala și consider că a fost neinspirată. Crisjen este mult mai savuroasă și umană așa cum este descrisă în cărți.

Bun, acum să trecem la ce mi-a plăcut și nu. James S. A. Corey este de fapt un pseudonim pentru doi scriitori – Daniel Abraham și Ty Franks – care au decis să colaboreze. Și-au împărțit frățește personajele și au scris fiecare în parte capitolele care narează punctul de vedere al acelor personaje. Și asta funcționează. Nu simți că sunt doi scriitori, cel puțin eu nu am avut impresia asta deși știam asta dinainte să mă apuc să citesc cărțile. Un punct pentru stil.

james_sa_corey_cibola_burnjames_sa_corey_abadonns_gateÎncă un punct vine pentru imaginație. Felul în care este descrisă civilizația umană după ce am reușit să colonizăm o mare parte a sistemului solar este foarte realist și credibil. Tehnologiile sunt recognoscibile, pentru că deja lucrăm să le aducem în cotidian, chiar dacă unele sunt încă doar la nivel conceptual. Felul în care omenirea se polarizează în funcție de locul de naștere este familiar. Faptul că o să cărăm cu noi în spațiu toate atavismele care ne fac viața dificilă și acum este o viziune corectă din punctul meu de vedere.

Al treilea punct este pentru complexitate. Sunt doar cinci cărți publicate până acum și fiecare adaugă încă un strat. Deși uneori te pot copleși un pic. Sistemul solar este un loc mare iar al doilea volum crește exponențial aceasta vastitate. Pentru mine este un plus dar știu că nu toți apreciază planurile multiple. Chestie de gust, presupun. Abraham și Franks se descurcă decent.

Ce nu mi-a plăcut: unele personaje, James Holden mai ales, sunt un pic unidimensionale. Da, știu că asta ține tot de preferințele fiecăruia. Personal, îmi plac personajele care sunt ”amestecate”, cu bune și cu rele. Dacă le lipsește un contrapunct – bun sau rău – parcă nu sunt atât de interesante. Nu este atât de gravă aceast lucru, dar se simte.

Elementul definitoriu al aceste serii este totuși elementul vizual. Se pretează să fie ecranizată pentru că descrie foarte bine cum arată acest viitor în care se vorbește de marțieni cu ADN uman și sistemul jovian. Nu este greu de înțeles de ce SyFy a decis să facă un serial bazat pe aceste volume.

james_sa_corey_calibans_warjames_sa_corey_nemesis_gamesSeria ”The Expanse” nu este încă gata. Volumul cinci, ”Nemesis Games”, doar pregătește terenul pentru ce urmează. Sunt curioasă să văd ce se întâmplă. O să mă uit în continuare și la serial. Deja sunt elemente care duc povestea în altă direcție, este interesant să vezi ce vor face cu aceste elemente originale.

Mai trebuie să spun că recomand să citiți? Și să vizionați?

Verdict: O surpriză plăcută.

Categorie: Space opera așa cum se cuvine.

Experiența mea personală: Iar m-am pierdut prin spațiu!

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
