Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Adâncurile cerului – Vernor Vinge

adancurile_cerului_vernor_vingeCartea asta – ca și ”Foc în adânc” – este ceea ce consider eu ca fiind space opera scrisă ca la mama (sau la tata 🙂 ) acasă. Vrei acțiune? Se rezolvă! Vrei implicații la nivel galactic? Nicio problemă! Vrei eroi interesanți și complecși? Avem! Acum, că mi-am consumat jumătate din metafore în primul paragraf, să purcedem la o analiză mai serioasă.

Dacă nu știați, ”Adâncurile cerului” este prequel-ul acțiunii din antemenționanta ”Foc în adânc”. Ceea ce înseamnă că nu o să vezi picior de personaj comun între cele două volume. Cei ai să primești în schimb este povestea aventurii care a permis oamenilor să iasă din adâncurile negânditoare. Nu vă spun ce sunt astea pentru că este una din ideile care mi-au plăcut foarte, foarte mult când am parcurs ”Foc în adânc”.

După cum vedeți din și din poză, dacă ai de gând să citești cartea asta, ai să primești două volume cu o grosime apreciabilă. Însă asta nu ar trebui să vă sperie. Pentru că Vinge își menține stilul simplu care te ajută să treci prin capitol după capitol fără să simți. Povestea (de fapt poveștile) sunt atât de captivante și au atâtea detalii interesante încât abia aștepți să vezi ce se întâmplă în continuare.

Dacă stau să mă gândesc bine nu este nevoie să un mare liric ca să fii un scriitor de SF bun. Dacă ai simțul esențialului și poți să pui pe hârtie idei complexe într-o formă clară și sugestivă, nici nu îți trebuie mai mult. Mă rog, astea sunt criteriile mele minimale și extrem de subiective. Iar dacă le depășești nu este nicio supărare :-).

”Adâncurile cerului” este o carte plină de suspans. Pe la final tensiunea era atât de intensă încât am făcut câteva pauze destul de mari. Pentru că, pe de o parte, mi-ar fi plăcut să știu ce se întâmplă dar, pe de de altă parte, parcă nu vroiam. Poate personajele negative obțineau un nou avantaj și mă cam săturasem de asta. Iar asta este maaaare lucru din punctul meu de vedere. De obicei ”înghit” fără pauză pagină după pagină atunci când lucrurile devin interesante. Mă roade curiozitatea serios. Dar combină interesantul cu cu emoționalul… și mă împiedic de propriile mele picioare.

Pe lângă tensiune și acțiune mi-a plăcut felul în care sunt descrise și se întrepătrund cele două planuri: cel al oamenilor și cel al rasei non-umane pe care aceștia o descoperă. Deși, dacă ar fi să considerăm cine este mai uman, unele din persoanele cu ADN terestru îți încrețesc pielea de pe tine.

Se observă, sper, cu ochiul liber că mi-a plăcut această carte. Nu este confortabilă, dar în sensul bun al cuvântului. Am în plan să recitesc ”Foc în adânc” și, ca să completez setul, să o să cumpăr și a treia parte, ”Copiii cerului”. Ceea ce vă recomand și vouă. Neuronii voștri o să vă mulțumească.

Verdict: Grandoare la scară galatică!

Categorie: Space opera epică.

Experiența mea personală: Aveam nevoie de niscaiva mușcat degete ca să îmi ia gândul de la altele.

One comment on “Adâncurile cerului – Vernor Vinge

  1. Antuza Genescu
    5 November 2016

    In sfarsit… De cand a aparut cartea, am tot asteptat astfel de articole despre ea. Ma bucur ca a mai sesizat cineva prestanta acestui autor.

    Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 7 September 2016 by in Absolut formidabile and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
