Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Thanatonauții – Bernard Weber

Thanatonautii_Bernard_Weber

Dintre cele trei cărți pe care le-am citit de Bernard Weber ”Thanatonauții” este cea care mi-a făcut impresia cea mai puternică. Îmi aduc clar aminte că mi-au plăcut și primele două volume din trilogia ”Furnicile” dar creierul meu insistă să păstreze doar ideile din această saga despre moarte și ce este dincolo de ea.

”Thantonauții” este singura carte de SF care am citit-o care abordează direct tema morții. Da, oamenii au frică adânc înrădăcinată legată de sfârșitul vieții și asta se regăsește fără îndoială și printre scriitorii de science fiction sau fantasy. Așadar, este o raritate un astel de volum. Recunoașteți, trebuie să ai o anumită structură psihică să stai să te gândești doar la moarte un an – sau chiar mai mult – atât cât durează să scrii un roman.

Sursele de inspirație sunt bogate, dacă te hotărăști până la urmă să scrii despre asta, așa cum a făcut Weber. Fără excepție, toate textele religioase ale lumii, legendele si miturile, fac referire la călătoria pe care o facem când ni se isprăvește timpul pe Pământ. Toată cartea este presărată cu fragmente care arată de unde vin ideile din paginile pe care le citești. Mi-a plăcut asta, recunosc.

Punctul forte al ”Thantonauților” este faptul că îmbină într-o viziune unitară tot ce ne povestesc diverse doctrine religioase cu elemente din știință – atâtea câte erau atunci când s-a publicat cartea. Pentru că personajele principale sunt oameni de știință, care caută răspunsuri ce pot fi măsurate și apoi repetate. De multe ori. Ei ajung să exploreze tărâmurile vieții de apoi cu ajutorul mediciniei, folosind thanadroame. Bineînteles, nu este ignorată partea spirituală, pentru că, până la urmă, de acolo vine inspirația autorului.

Un alt element care mi-a plăcut a fost acela că lucrurile nu se întâmplă liniar. Thantonauții reușesc să devină faimoși iar descoperirile lor ajung chiar să declanșeze un război. Spuneți și voi, cărei religii I-ar conveni ca moartea să nu aibă nici un mister și lumea să știe exact ce se întâmplă? De neconceput! Apoi publicul își pierde interesul dar, în cele din urmă, redevin iarăși faimoși. Iar la final? Ei, asta trebuie să citiți singuri.

Un aspect esențial al stilului scriitoricesc a lui Weber este acela că își conturează foarte bine personajele. Viața lor interioară este cea declanșează de cele mai multe ori ce li se întâmplă. Construcția și evoluția lor psihologică este la fel de interesantă ca efectele pe care acțiunile lor le au asupra societății. A arunca lumina cunoașterii pe un teren atât de mare, temut și necunoscut ca moartea va avea cu singuranță un impact profund asupra oamenilor ca întreg. Categoric va schimba felul în care ne vom trăi viața de zi cu zi. Weber se pricepe să deducă și/sau imagineze cum vom reacționa ca un organism social. Paragrafele care speculează pe această temă au fost printre preferatele mele.

Nu îmi aduceam aminte de elemente care mi-au plăcut mai puțin așadar am recitit parțial această carte de curând. Chiar și după atâția ani tot nu am chestii pe care să i le reproșez. Prin urmare, dacă credeți că v-ar interesa o poveste irevențioasă despre moarte, destin și îngeri, ”Thanatonauții” este perfectă pentru voi.

Verdict: Like!

Categorie: Speculații interesante.

Experiența mea personală: Dacă ar știi unii cât de puțin se deosebesc între ele religiile…

2 comments on “Thanatonauții – Bernard Weber

  1. Dan
    23 June 2016

    Exista si o continuare: Imperiul ingerilor. Editura Lucman

    Like

    • Cu mintea la SF
      23 June 2016

      Sunt mai multe cărți în serie. Dar nu am acum înclinație să mă apuc să le citesc. Și nu știu dacă s-au tradus toate în română. Iar dacă unele nu sunt traduse… franceza mea este mai mult decât ”subțire”. O să le pun pe lista de ”poate, într-o zi”.

      Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 22 June 2016 by in Pentru cunoscători and tagged , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
