Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Ioana Vișan – Law and Crucible Saga

Law_and_Crucible_Saga_Ioana_VisanOchiul meu a văzut pe Facebook că Ioana Vișan oferă pe Amazon cărțile astea gratuit . Curiozitatea, cuplată cu faptul că Kindle-ul pe care l-am primit cadou nu văzuse ”acțiune” de câteva săptămâni, m-au făcut să le descarc repejor.

Singura mea întâlnire cu Ioana a fost doar prin intermediul unei povestiri scurte, ”Breaking The Chains”. Care mi-a plăcut. Ergo, am vrut să citesc mai mult. În plus, suna incitant: space opera made in Romania. Mi-au suflecat mânecile virtuale și m-am apucat de citit. Saga conține trei părți, care sunt mai mult niște povestiri/nuvele. Puse cap la cap ar face un roman.

Îmi place cum scrie Ioana Vișan. Felul în care construiește propozițiile este lin și abordabil. Are darul acela de a transmite idei bogate în puține cuvinte, pe care eu îl apreciez de fiecare dată când îl întâlnesc. Dialogul este natural – știti doar, ăsta este un punct sensibil pentru mine.

Acțiunea în sine nu m-a izbit ca fiind space opera. Da, se petrece în spațiu. Dar sunt puține personaje, implicate într-o intrigă care mi s-a părut lipsită de amplitudine. Când aud cuvintele space opera îmi imaginez consecințe planetare sau universale, o mulțime de personaje și intrigi complexe. Vernor Vinge style. Poate o să se dezvolte mai mult, am înțeles că nu este încă finalizată.

Ceea ce a fost o surpriză plăcută este subtilitatea cu care conturează personajele. Nu ți se servește o descriere de jumătate de pagină care să conțină istoric, motivații și psihologie. Este mai mult o descriere a ceea ce se întâmplă, presărată din când în când cu explicații sumare ale deciziilor pe care le iau personajele. Și așa ajungi să le cunoști, cam la fel cum cunoști oamenii în viața reală.

De asemenea, scopul pentru care Law și echipajul lui vizitează o navă contaminată și apoi recrutează un astrofizician cu severe probleme de sănătate este dezvăluit printr-o dâră de firmituri. Îmi place asta. Deși, până să ajung la punctul acela, m-am tot întrebat când o să aflu totuși care este finalitatea. Am mai întâlnit ideea prin alte cărți, sunt curioasă ce o să facă cu ea.

Ce mi-a lipsit mie pe alocuri a fost sentimentul că oamenii aceia trăiesc în viitor și în spațiu. Poate pentru că, din ceea ce am citit până acum, Ioana Vișan este un scriitor conceptual. Asta se traduce, pentru mine, în mai puține elemente vizuale. Dar este OK, atâta vreme cât rezultatul final este interesant.

Este ceva care aș vrea să punctez, pentru că este o parte esențială a experienței atunci când citești: se cunoaște că engleza nu este limba care a învățat-o în copilărie scriitoarea. Unele fraze ar fi sunat grozav în română. În limba lui Shakespeare însă… nu prea. Da, știu unii ar spune: ”parcă tu ești englezoaică get beget”. Nu sunt, dar după cel puțin de 10 ani în care citesc cărți în engleză (multe cărți), începi să ”simți” cum ar trebui să fie construită o frază. Înțeleg de ce a ales să scrie în engleză, dar eu le-aș peria un pic mai mult, eventual cu ajutorul unui profesionist.

”Law and crucible” au fost trei texte pe care mi-a făcut plăcere să le citesc. Una peste alta, ăsta este criteriul cel mai important pentru mine: dacă în timp ce parcurgi un text creierul tău se destinde și se implică în ceea ce vrea autorul să îți prezinte. Prin urmare sfatul meu este să le încercați și voi.

Verdict: Like!

Categorie: Subțirele, da bune.

Experiența mea personală: O reîntâlnire plăcută, care mi-a stârnit curiozitatea.

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
