Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Alte Americi – Norman Spinrad

alte_americi_Norman_SpinradAsta e prima carte de nuvele SF pe care am citit-o după ce am început să cumpăr cărți din acest gen, nu doar să le împrumut de la bibliotecă. Observați, vă rog, dedicația: am citit cărți de SF de la biblioteca școlii sau liceului.

Acum că am terminat lauda de sine, să revenim la Spinrad. Nu mai țin minte dacă am cumpărat mai întâi ”Mașinăria Rock and Roll” sau ”Alte Americi”. Ce țin minte cu siguranță este că cauzalitatea s-a aplicat în acest caz: am achiziționat una dintre ele și, pentru că mi-a plăcut, am cumpărat-o pe cealaltă când a apărut prin librării. Și nu prea am multă înclinație să mă gândesc acum la ce a fost mai întâi: oul sau găina.

În carte sunt 4 povestiri care abordează posibile evoluții ale Americii, evident.  Distopia este la ordinea zilei. Sper că nu va așteptați la unicorni și pace universală. Nu este stilul lui Spinrad. Fiecare dintre povestiri este ….nu știu cum să traduc cel mai bine cuvântul disturbing. Pentru că se aplică perfect în acest caz. Și asta pentru că fiecare are un element care mi mi-a rămas în cap. De la canibalism devenit practică uzuală până la o evoluție paralelă a unei civilizații care nu înțelege excesele secolului XX, trecând prin absurditatea unui stat în care serviciile secrete devin puterea principală în stat. Vă sună cunoscut partea asta, corect? Se pare că Spinrad a intuit foarte bine ”subtilitățile” unui stat totalitar, chiar dacă nu trăia în unul, o dată cu noi.

Trebuie să recunosc că preferata mea este ”Ultimul război mondial”. În primul și primul rând pentru că râd cu lacrimi de fiecare dată când o citesc. Nu vă așteptați să spun asta, nu? Este delicios de absurdă. Și abordează un subiect extrem de actual. Asta deosebește, în opinia mea, un scriitor talentat de unul bun. Cei talentați anticipează cu surprinzător de multă acuratețe lucruri care (re)devin actuale decenii după ce sunt publicate. Care este subiectul, vă întrebați? Terorismul și islamul, bineînțeles. Nu știu cum este feed-ul vostru de Facebook, dar pe al meu mă împiedic la fiecare 5 posturi de unul care discută despre imigranții musulmani. Deși mi se pare foarte grăitor că nimeni nu discută de ce s-a întâmplat în Turcia la câteva zile după Bruxelles sau ce se întâmplă de ani buni în Africa (Boko Haram cineva?).

Una peste alta, nu este un subiect care ai crede că se pretează pentru narațiune care să te facă să râzi în hohote. Dar am spus că intervine talentul, nu? Iar nuvela asta este absolut fabuloasă. Dacă ați mai citit ce am scris, știți că nu arunc cu hiberbolele în stânga și dreapta, like a boss. Este tortul și cireașa, pe lângă alte trei feluri de mâncare delicioase. Dar, pentru ahitat după dulciuri, un tort este cel care face masa să fie 100% satisfăcătoare și memorabilă.

Concluzia ar fi că este o antologie care merită cu singuranță să fie citită. Este distractivă, plină de idei provocatoare dar care îți și dau fiori pe șira spinării. Pachetul complet, ce să mai vorbim!

Verdict: Încă o masă completă de la chef Spinrad

Categorie: De citit. Fără nici cea mai mică îndoială!

Experiența mea personală: Tot ce îți trebuie ca să îți antrenezi neuronii și neurotransmițătorii 🙂

 

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 26 March 2016 by in Absolut formidabile and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
