Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Ferma oamenilor de piatră – Romulus Bărbulescu și George Anania

Ferma_oamenilor_de_piatra_Barbulescu_AnaniaAveam de mult intenția să ”revizitez” această carte pe care am citit-o… nici nu vreau să îmi aduc aminte cât de mult a trecut de atunci. A fost o carte care a lăsat o impresie puternică. Nu citisem până atunci prea multe cărți de SF așa că reacția mea a fost de înțeles. Acum, la a doua lectură, îmi dau seama că eram puțin cam naivă.

Da, am considerat mulți ani cartea asta ca fiind foarte bună. Și, ca să fiu onestă, are o idee centrală extrem de provocatoare. După o mică vizită pe Wikipedia mi-am dat seama că a apărut în același an cu o faimoasă carte care tratează aceiași idee. Nu vă spun care, că stric surpriza. Dacă o citiți sigur o să vă dați seama care. Acum, întrebarea mea este: a fost un caz de polenizare încrucișată sau evoluție paralelă? Hmmm, de studiat.

Bun, să revenim la carte. La prima lectură mi-a venit greu să cred că a fost scrisă de doi oameni. Dar acum îmi dau seama unde a fost mai implicat Anania și unde a preluat frâiele Bărbulescu. De unde? Trebuie să citești cel puțin o carte de Anania ca să îți dai seama (vezi aici). Are un stil unic de chinui personajele cu trăiri și acțiuni care sunt shakesperiene în dimensiuni, însă țepene și greu de digerat. Ei, pasajele unde lucrurile merg mai lin, bănuiesc eu ca sunt influențate mai mult de Bărbulescu.

Acum, partea bună. Încă îmi place cum cum abordează ideea. Este curajos și imaginativ. Cred ar putea să se facă un film grozav pe baza ”Fermei oamenilor de piatră”. Abordată cu un pic mai mult nerv și mai puțină introspecție filosofică este material de primă mână pentru micul sau marele ecran. Nu mă înțelegeți greșit: nu îmi displac cărțile meditative. Sunt chiar un fan. Dar partea asta nu le iese foarte bine lui Bărbulescu și Anania. Cel puțin nu aici.

Pe de o parte, vorbești despre inteligență artificială (ceea ce în 1968, când a apărut acest volum, este destul de avansat) dar presari tot textul cu superstiții, meditații despre natura relațiilor umane și elemente de basm care, din punctul meu de vedere nu își găsesc rostul. La final, mai ales, este o scenă care, tot timpul cât am citit-o mă întrebam oare care a fost scopul pentru care a fost scrisă așa. Pentru că elementul care îl introduce în poveste putea fi foarte bine adus folosind ideea ”hai să vă arăt un artefact care l-am ținut secret, dar cred că ar fi bine să îl folosim acum” , mult mai naturală din punctul meu de vedere. Pentru că suntem totuși peste 600 de ani în viitor!

Totuși, nu îmi pare rău că am recitit această carte. Mi-a făcut plăcere să îmi reîmprospătez amintirile legate de părțile care sunt cu adevărat captivante. Este de admirat ce SF se scria prin anii 60 în România. Cel puțin la nivel de ideativ, este destul de avansat și interesant. Știu, știu, din ce am scris mai sus nu prea rezultă asta. Am recitit ”Ferma oamenilor de piatră” mai mult cu un ochi critic, deci părtinitor, prin urmare o analiză a defectelor a fost oarecum inevitabilă.

Este totuși o carte remarcabilă, pusă în context. Unora le place SF-ul ”vintage” și eu sunt unul dintre acei oameni. Pentru că pune în perspectivă cum prezentul influențează și cele mai deschise și visătoare minți umane. Și te face să gândești: oare ce ar fi putut realiza cineva ca DaVinci în prezent? Ei, uite un subiect de roman plin de potențial!

Verdict: O experinență interesantă

Categorie: Pentru cunoscători

Experiența mea personală: Vrei să știi că te-ai maturizat? Citește o carte pe care nu ai mai pus mâna din adolescență!

One comment on “Ferma oamenilor de piatră – Romulus Bărbulescu și George Anania

  1. K.
    28 March 2017

    Imi plac blogerii tineri.Si io cand am fo’ tinar am citit cartile bunicilor (gen Imperiu’ Hatomului, Kibuzzul cetatenilor de chiatra, Rende-vuz cu Almete s.a.m.d.). Ie drept ca americanii si alte neamuri nu mai scrie SF qualittat, ca li s-o uzat neutronii de la atata liberalizm.

    Like

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
