Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Trilogia ”The Prince of Nothing” – R. Scott Bakker

R.Scott_Bakker_La_inceput Dacă ar fi să povestesc intriga acestei trilogii nu mi-ar trebui mai mult de o jumătate de pagină. Nu este complicată, poți spune că este chiar destul de simplă. Bine, bine, veți zice, dar sunt trei volume, cu peste 500 de pagini fiecare. Ce faci cu o intrigă simplă în trei volume? Simplu: descrii, un pic maniacal, fiecare element, până când conturezi perfect fiecare personaj, idee și situație.

Am cumpărat cartea asta pentru că mi-a atras atenția descrierea de pe coperta 4. Și mi-a plăcut așa de mult încât am căutat obsesiv în librării volumul doi. Iar al treilea volum l-am citit în limba engleză, când Tritonic nu l-a mai publicat. Prin urmare, pot spune cu mâna pe inimă că traducerea în română este foarte bine făcută. Dar tot a fost o ruptură de ritm când am citit ”The Thousandfold Thought”. Parcă se schimbă melodia, deși versurile rămân la fel.R.Scott_Bakker_Profetul_razboinic

Ca să fim înțeleși de la început: dimensiunea celor trei volume – La început a fost întunericul, Profetul războinic, The Thousandfold Thought – nici nu se simte când le citești. Sunt atât de bine scrise, suspansul este așa de bine dozat încât nici nu știi când ai ajuns la final. Bakker este un scriitor cu un stil care se pretează la descrieri minuțioase, dar nu plicticoase.

Însă punctul forte al acestor romane sunt personajele. Fiecare dintre ele sunt atât de bine create, șlefuite și conduse încât te captivează. Fie că sunt misterioase sau ușor de ghicit, nobile sau demne de dispreț, sunt la fel de interesante și ești vrei să afli care este următoarea lor mișcare. Ei, aici este momentul în care vă avertizez că pe lângă cele patru personaje principale sunt multe altele, mai mari sau mai mici. Dacă nu citești cărțile una după alta, este posibil să le pierzi puțin șirul. Cel puțin așa mi s-a întâmplat mie și a trebuit să recitesc volumele anterioare ca să mă pun la curent cu tot.

Trebuie să spun că, în timp ce citeam ”La început a fost întunericul”, mi s-a părut că are câteva puncte comune cu Dune. Impresie care mi-a fost confirmată de următoarele două cărți. Sunt două elemente principale care consider eu că justifică această evaluare. În primul rând, ambele au un sistem filosofic perfect plauzibil și absolut fabulos.Anasûrimbor Kellhus, unul dintre personajele principale, este crescut într-o societate cu principii care sunt foarte asemănătoare cu cele ale Maicilor Bene Gesserit din Dune. Al doilea punct de similaritate este ideea unui profet care va schimba cursul istoriei. Este tratată diferit – ”The Prince of Nothing” este totuși un fantasy – dar există în ambele serii.

R.Scott-Bakker-The-Thousandfold-ThoughtCe mi-a plăcut foarte mult, pe lângă ideile interesante, personajele bogat conturate și descrierile bine executate, a fost faptul că totul evoluează. Nimic nu rămâne la fel. Situații noi înseamnă schimbări de tactică, modificări de mentalități și acțiuni diferite. Nimeni și nimic nu este static, nici măcar Anasûrimbor, care poate părea, la prima vedere, că este inflexibil.

Să vorbim un pic despre final. Un final prost scris poate să îți amărască toată experiența unei cărți. În special dacă este neclar, în coadă de pește sau cu două alternative din care nu știi să alegi (ultimele sunt cele mai ofensatoare din punctul meu de vedere). Însă finalurile deschise, care se încadrează în ceea s-a întâmplat până atunci și îți pune imaginația la încercare sunt preferatele mele. Iar Bakker folosește exact acest tip de final, ceea ce a fost o adevărată încântare :-).

Așadar, luați de citiți. Îți agită neuronii la maxim, este interesantă și plină de substanță. Ce vă trebuie mai mult?

Verdict: Excelență pe toate planurile

Categorie: Fantasy extrem de bine scris

Experiența mea personală: Ador cărțile în care poți să îți înfingi neuronii și să îi hrănești corespunzător!

2 comments on “Trilogia ”The Prince of Nothing” – R. Scott Bakker

  1. Barabas
    4 January 2016

    Buna recenzie, vezi ca exista si continuarea Aspect Emperor, inca o trilogie 😀

    Like

    • Cu mintea la SF
      4 January 2016

      Mulțumesc. Știu de Aspect Emperor, e pe listă. Problema este să am timp să o citesc.

      Like

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
