Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Calculating God – Robert J. Sawyer

Calculating_God_Robert_SawyerAm primit o provocare/invitație să citesc cartea asta. Titlul în română este ”Programatorul divin”. Suna interesant, așa că am acceptat. Am citit varianta în limba engleză pentru că așa sunt sigură că nu o să mă enervez dacă traducerea este făcută aiurea. Nu știu exact de ce Leonardo mi-a propus această carte în special din toată bibliografia – destul de extinsă – a lui Sawywer. Presuspun că a fost ”incitat” de impresiile mele legate de cărțile SF care analizează religia.

Admit de la început că ideea din ”Calculating God” este provocatoare. Dacă nu ați ghicit încă este vorba despre teoria design-ului inteligent, privită însă din punct de vedere științific. Nu este prima dată când aud de design inteligent și mi-a dat de gândit când am citit prima dată un articol care îi detalia principiile. Care, în esență, spun că anumite constante ale Universului, la nivel micro și macro, sunt atât de specifice încât parcă sunt alese de cineva. Pentru că, dacă doar una dintre aceste constante ar avea o altă valoare, Universul, așa cum îl știm, nu ar exista.

Dar cei care cred că Pământul a fost creat în 6 zile și că care 6000 de ani vechime nu trebuie să se bucure prea devreme. Sawyer propune o ființă divină care are foarte puțin – aproape nimic – în comun cu Dumnezelul Bibliei și al Coranului. Iar exact asta este ideea centrală din această carte. Care, din păcate, nu m-a entuziasmat prea tare.

Pentru un subiect atât de inflamabil, este ciudat de lipsită de dramă. Cu excepția a două momente nu am simțit tensiunea care îmi închipuiam că ar putea apărea. Am tot stat și cugetat de ce. Poate pentru că ”Calculating God” a fost scrisă în urmă cu 15 ani, când lumea era parcă mai calmă. Ceea ce înseamnă că toată nebunia de azi îmi afectează ”lentilele” prin care filtrez ce citesc. Sau poate că gusturile mele s-au schimbat. Orice ar fi, concluzia este că simt lipsa unui mare semn de exclamare care ar transforma această carte dintr-o propoziție neutră într-un îndemn care să te energizeze. Nici finalul nu m-a încântat.

Să ne înțelegem: nu mi-a displăcut. Tratează o idee interesantă, este scrisă corect. Dar nu este incitantă. Este doar călduță. Chiar nu știu dacă această impresia a mea este legată de stilul lui Sawyer sau pur și simplu la felul cum a ales să trateze ideea. Și, sincer, nu am înclinația să analizez prea mult problema. Poate o să citesc mai multe cărți de Sawyer și apoi o să îmi dau seama. Până atunci, dacă mă întrebați ”merită citită?” eu spun ”da, merită”. Poate aflați ceva nou și este probabil chiar să vă încânte. Pentru că gusturile sunt un lucru extrem de personal, nu-i așa? De aceea nu trebuie discutate ca și cum ar fi literă de lege. Exact ca religia.

Verdict: OK

Categorie: Așa de mult potențial!

Experiența mea personală: Ușor de citit, parcă un pic prea ușor

 

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 6 December 2015 by in Pentru cunoscători and tagged , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
