Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Test de fiabilitate – George Anania

Test_de_fiabilitate_George_AnaniaA trecut multă vreme de când nu am mai citit o carte de a lui George Anania. Uitasem care este experiența. Acum mi-am adus aminte de ce îmi plac mai mult cărțile pe care le-a scris împreună cu Romulus Bărbulescu. Motivul? Anania este mult prea liric, criptic și învăluit pentru gustul meu.

Ca să fie lucrurile clare de la început: nu sunt o persoană subtilă. Nu am fost niciodată și mă îndoiesc profund că o să devin în viitorul apropiat și chiar foarte îndepărtat. Admit, îmi lipsește motivația și înclinația. Pot să apreciez unele subtilități dar, în general, trebuie să le ”mestec” de mai multe ori până îmi pică fisa.

Prin urmare, rareori o să îmi capteze interesul excesul de metafore combinat cu un fir narativ super-răsucit. Așa se face că mi-a trebuit destul de mult să termin de citit ”Test de fiabilitate”. La un moment dat îmi pierdusem răbdarea. Acum, că stau să mă gândesc la ea, pot spune că este destul de interesantă. Cred că la momentul când a fost prima dată publicată (se mentionează la un moment dat calculatoare cu benzi, faceți și voi calculul) a fost fantastic de futuristă și captivantă. Deși, tema pe care o abordează este chiar mai actuală astăzi.

Totuși, în ceea ce mă privește, punctele bune ale acestei cărți sunt în majoritate eclipsate de lucrurile care mă sâcâie când vine vorba despre stilul lui Anania. Prima mea nemulțumire este felul în care îngroașă inutil descrierile. Scopul este – cred – să sporească misterul unor personaje, în special cele feminine. Vă spun însă, femeile sunt rareori (mai deloc) atât de insondabile. Urmează dialogurile. Mi s-au părut întodeauna suprarealiste. Dacă încerci să le citești cu voce tare sunt țepene și nenaturale. A treia chestie este tendința lui de a detalia aspecte care, sincer, nu sunt atât de interesante.

Ei da, recunosc: sunt adepta unui stil mai ”jurnalistic” când vine vorba de SF. Fapte, date și elemente concrete. Astea îmi sunt mult mai pe plac. Iar daca voi sunteți la fel nu o să vă încânte prea mult cartea asta. Tot respectul pentru Anania, a scris SF într-o perioadă când în România acest lucru era extrem de rar dar nu este pe gustul meu. Îl apreciez, înțeleg ce vrea să spună dar cum o face mă împiedică să savurez pe deplin paginile pe care le-a scris.

Revenind la carte. Mai spun încă o dată: mi-a plăcut ideea. Și felul în care a ales să o dezvolte. Cred că ar merge de minune ecranizată. Este spectaculoasă din punctul ăsta de vedere. Nu sunt însă foarte sigură ce să spun despre final, care m-a lăsat puțin descumpănită. Sincer, nu știu cum să îl interpretez. Finalurile duble, care nu îți dau niciun indiciu despre care variantă este cea ”reală”, mă bagă în ceață și rar ies de acolo. Cred că, dacă ar fi tăiat ultimul capitol, ar fi fost mult mai interesant.

În concluzie, merită să citiți cartea asta? Balanța înclină mai mult spre da.

Verdict: Un Anania clasic

Categorie: Pentru cunoscători

Experiența mea personală: O carte care mi-a forțat puțin limitele și m-a lăsat puțin confuză.

3 comments on “Test de fiabilitate – George Anania

  1. Pingback: Ferma oamenilor de piatră – Romulus Bărbulescu și George Anania | Cu mintea la... SF

  2. kyodnb
    27 November 2015

    Nu prea mi-au placut nici in cuplu cei doi scriitori, dar e clar ca sunt un reper important al sf-ului romanesc. 🙂

    Like

    • Cu mintea la SF
      28 November 2015

      Împreună ”sună” mai bine. Ferma oamenilor de piatră este un exemplu care îmi vine în minte. Chiar mă gândeam să o revizitez, să văd dacă îmi schimb impresia cu care am rămas de hăt, demult, când am citit-o.

      Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 27 November 2015 by in Pentru cunoscători and tagged , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
