Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Prețul secant al genunii – Adrian Rogoz

Adrian-Rogoz-pretul-secant-al-genuniiAsta este o carte mică și un pic cam ciudată. Seamănă puțin cu mine :-). Am citit-o mai mult ca pe o fabulă mai degrabă decât o carte de SF. Este prima dată când citesc ceva de Adrian Rogoz și sinceră să fiu nu pot încă să mă pronunț dacă se înscrie printre favoriții mei. De plăcut, mi-a plăcut. Îți exersează creierul, ceea ce pentru mine este întodeauna un mare plus. Dar dacă m-ai pune să ți-o povestesc m-ai pune puțin în încurcătură.

Și asta datorită complexității ideilor și mai puțin a poveștii în sine. De fapt, povestea este chiar simplă, arhetipală: călătoria inițiatică a eroului. Personajele sunt schițate sumar. Sunt chiar unidimenisionale, deoarece nu sunt creionate mai mult decât trebuie să ilustreze perfect rolul pe care îl îndeplinesc în poveste. De fapt, cel mai important personaj în această carte este șahul. Nu chiar la ce vă gândeați când am pomenit de călătorii inițiatice, nu-i așa?

Recunosc, până aproape de sfârșit începusem să mă întreb ce urmărește autorul când descrie atât de sumar ce se întâmplă între două partide de șah jucate de protagonist. Iar ce pune pe tapet este o idee interesantă, care mi-a plăcut. Nu este chiar nouă, Asimov o discută și el în ultimele două volume din ”Fundație”. Dar Rogoz are un unghi de abordare nou și care te pune puțin pe gânduri.

Ce nu pot spune că mi-a plăcut a fost felul în care a lungit prea mult povestea la final. Și apoi cum schimbă punctul de vedere din care sunt prezentate lucrurile doar pentru a explica de ce nu există o concluzie clară a evenimentelor. Mi-a dat impresia că pur și simplu nu a știut ce sfârșit să aleagă și a scos pe ultima sută de metri o idee care nu îl obligă să opteze pentru o variantă. M-am simțit un pic înșelată. Tocmai când se întrevedeau chestii interesante, totul se termină.

Ce consider că m-a ajutat să îmi placă această carte până la urmă a fost faptul că știu cu se mănâncă șahul, deci am reușit cât de cât să înțeleg unele dintre momentele-cheie ale cărții. Deci, dacă nu ai jucat vre-odată șah, nu știu cât o să te ”înțelegi” cu ea. O să poți urmări povestea, este destul de liniară dar nu știu cât o să te satisfacă. Categoric o să înțelegi ideile principale însă poate vei considera că putea să folosească un pretext mai des întâlnit (popular?) decât șahul.

Per total este o carte care mi-a plăcut. Ezit să spun că o să placă tuturor deoarece este oarecum aparte față de o carte ”clasică” de SF. Însă pentru o fire aventuroasă 🙂 este o experință ce merită încercată.

Verdict: Un ”thought experiment” interesant

Categorie: Pentru cunoscători (și) în ale șahului

Experiența mea personală: OK, înțeleg ideea dar asta nu înseamnă că aplaud execuția.

One comment on “Prețul secant al genunii – Adrian Rogoz

  1. kyodnb
    13 November 2015

    Hmmm…Rogoz nu l-am cumparat…

    Am fost un pic dezamagit de Babel-ul lui Colin, insa Sasarman si Horia Arama mi-au placut.

    Like

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 13 November 2015 by in Pentru cunoscători and tagged , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
