Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Trilogia Marte – Kim Stanley Robinson

Trilogia_Marte_Kim_Stanley_RobinsonSfântă Știință, trilogia asta este imensă! Și nu vorbesc de numărul paginilor – care este apreciabil – ci de complexitatea ideilor și personajelor care le populează. Sunt rare cărțile – și scriitorii – care reușesc atât de bine să te captiveze, chiar de la primul capitol. Țin minte că am început să citesc ”Marte roșu” fără mari așteptări. Iar când am terminat nu știam cum să mă îmi stăpânesc nerăbdarea până la apariția următorului volum. Și știți partea ce mai bună? Lucrurile devin din ce în ce mai interesante pe măsură ce culorile din titluri se schimbă.

Robinson este considerat unul dintre cei mai importanți scriitori de SF și asta este o apreciere care este susțintă de fiecare pagină. Eu îl apreciez foarte deoarece nu are nici un fel de pregătire științifică și totuși reușeste să scrie SF excepțional, atât din punct de vedere narativ dar și al conținutului. Are doar o diplomă în literatură, o tonă de talent și inteligență care îl ajută să absoarbă teoriile științifice ca apoi să le țeasă într-o povestire fascinantă.

Toate tehnologiile descrise în trilogie sunt bazate pe experimente sau idei care sunt deja testate în prezent. Prin urmare sunt perfect plauzibile și chiar dacă unele dintre ele sunt ”inventate” în cursul cărții nu este greu de imaginat că ar putea să existe într-o bună zi. Tehnologia este aproape un personaj deoarece este condiția esențială care permite oamenilor să ajungă pe Marte și să transforme culorile aceste planete.

Un alt lucru care mi-a gâdilat plăcut neuronii când am citit ”Marte roșu”, ”Marte albastru” și ”Marte verde” a fost dinamica personajelor. Talentul lui Robinson se manifestă la nivel maxim în această privință. Fiecare jucător principal din firul narativ al trilogiei este bine conturat, cu particularități care te fac să îl îndrăgești și, după o vreme, să îl displaci sau să îl compătimești. Nu sunt eroi per se dar sunt personalități de toate tipurile: sociabile, misterioase, contradictorii, dezechilibrate, machiavelice. Dar toate au în comun o minte sclipitoare și aplecare către știință. Ăsta este un alt aspect care mi-a plăcut: eroii lui Robinson sunt cei care au studiat astronomia, ingineria, biologia, etc. Sunt oameni care prețuiesc logica dar asta nu îi face imuni la efectul emoțiilor.

Trilogia Marte descrie o perioadă de mai bine de două secole și face acest lucru impecabil. Am avut impresia că sunt parte din istoria care se desfășura în fața ochilor mei pe măsură ce mai terminan un capitol. Chiar dacă unii spun că Robinson descrie un viitor utopic, eu nu îl văd așa. Da, este un viitor în care omenirea reușește să supraviețuiască, dar asta nu înseamnă că rezolvă toate probleme generate de însăși faptul că am evoluat într-un anumit fel. Sau de diferența care va exista între cei născuți pe Pământ și cei născuți în altă parte. Pentru că spațiul și alte planete ne vor obliga să evoluăm ca să putem supraviețui. Este inevitabil și normal în același timp. Iar tensiunile dintre diferite grupuri de oameni modelați de forțe diferite vor apărea fără îndoială.

Sunt multe lucruri bune și interesante în aceste trei volume. Aș putea să scriu câteva pagini bune. Eu nu m-aș plictisi, dar voi cu siguranță că v-ați pierde interesul destul de repede. Am încercat să punctez elementele care mi s-au părut atuurile cele mai mari. Aș mai menționa și felul în care Robinson integrează multiple planuri – politic, sociologic, economic, personal – fără să îngreuneze lectura sau să te facă să pierzi șirul evenimentelor. Și credeți-mă, sunt o mulțime de lucruri care se întâmplă în 200 de ani. Iar faptul că fiecare volum aduce lucruri noi, interesante este cireașa de pe tort. Mărturisesc că preferatul meu este ”Marte albastru”. Sunt curioasă: care va fi al vostru?

Verdict: Epică!

Categorie: Pentru cunoscători și visători

Experiența mea personală: Cartea asta m-a făcut să mă gândesc serios dacă aș vrea să fiu printre primii coloniști de pe Marte 🙂 .

One comment on “Trilogia Marte – Kim Stanley Robinson

  1. Pingback: Șaman – Kim Stanley Robinson | Cu mintea la... SF

Leave a Reply

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
