Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Lumea inelară – Larry Niven

Lumea_inelara_Larry-NivenDragilor, cartea asta mi-a făcut cunoștință cu concepte care acum sunt extrem de populare însă de care, când am descoperit-o eu, nu auzisem nici măcar în trecere. Adevărat, erau anii pre-Internet și nici nu înotam în cărți SF la vremea aceea.

”Lumea inelară” a fost prima mea epopee interstelară și avut o rezonață impresionantă în mintea mea. Și asta se datorează câtorva elemente cu adevărat excepțional de bine creionate. Mai întâi de toate, extratereștrii. Puțini scriitor reușesc să devieze de la template-ul humanoid al altor forme de viață atât de convingător ca Niven. El reușește să pună pe hârtie una dintre cele mai ciudate și originale rase din SF: păpușarii Pierson. Absolut genial!

O altă idee, extrem de interesantă, este că norocul poate fi o trăsătură ce se transmite genetic. Nu îmi aduc aminte să o fi întâlnit până și de atunci într-o carte. Trebuie să recunoașteți, este un pic cam departe de căile bătătorite (așa cât sunt) ale geneticii.

Apoi vine și elementul din titlul cărții: lumea inelară. Care este atât de masivă și fantastică că îți este greu să o imaginezi. Toate astea, împreună cu intriga originală și plină de suspans fac din această carte o lectură care îți rămâne în creier mulți ani. Chiar dacă nu îți aduci aminte exact fiecare cotitură a poveștii rămâne sentimentul acela pe care l-ai avut cât ai citit acele pagini: uimire, urmată de admirație și profundă satisfacție.

Se înțelege, sper, că ”Lumea inelară” mi-a plăcut foarte mult. Este combinația perfectă de speculație, acțiune și originalitate care îți menține interesul la nivel stratosferic și apoi îți rămâne definitiv în amintiri. Unde mai pui că mai contribuie nițel și la cultura ta generală.

Ideile din această carte au fost atât de provocatoare când a fost publicata prima dată in 1970 încât studenții de la MIT au început să facă calcule pentru a vedea cum se poate menține o astfel de construcție în orbita unei stele. Și au descoperit că ar fi instabilă, ceea ce l-a determinat pe Niven să scrie o continuare în care să explice punctele slabe pe care le-au identificatInginerii_Lumii_inelare_Larry_Niven acei studenți. De fapt, sunt patru cărți în serie dar eu nu le-am citit decât pe primele două. Trebuie să recunosc, ”Inginerii lumii inelare” nu a avut același impact, deși acțiunea este la fel de bine structurată ca în primul volum.

Nu pot să apreciez cât de ”wow” ar fi această carte astăzi, cel puțin pentru cei care și-au scăladat puțin creierașul prin SF, dar rămâne spectaculoasă, fie doar prin intrigă și acțiune. Asta datorită talentului lui Niven de a crea o narațiune lină, subtilă pe alocuri și personaje variate. Dacă nu ați citit-o încă v-o recomand din toată inima.

Verdict: Merită fiecare leu și fiecare minut

Categorie: SF mereu verde

Experiență personală: Ador cărțile care mă fac să mă simt mai deșteaptă după ce le citesc 🙂

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 21 September 2015 by in Absolut formidabile and tagged , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
