Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Gena egoistă – Richard Dawkins

Dragilor, asta nu este o carte SF. Este știință din scoarță în scoarță, scrisă de unul dintre cei mai cunoscuți – și controversați – biologi din zilele noastre. Însă este o carte care mie mi se pare fascinantă! Are deja aproape 40 de ani de la apariție și nu a îmbătrânit nicio zi. Ceea ce nu se poate spune despre mine, care m-am născut în același an când a fost publicată pentru prima dată.

Richard-Dawkins-Gena-egoistaAm spus biolog, în titlul avem cuvântul ”genă”, prin urmare este destul de limpede că vorbește despre evoluția vieții pe pământ și a genelor în special. Nu vă gândiți totuși că este un manual uscat și plictisitor de genetică, scris pentru cei care cunosc jargonul științific și care sunt interesați de domeniu. Nuuuu, nici pe departe. Este o carte dinamică, accesibilă și captivantă, chiar dacă nu ți-a plăcut biologia în școală. Și mai ales dacă ți-a plăcut.

”Gena egoistă” este plină de informații care de care mai interesante. Afli motivele care au stat la baza evoluției vieții pe planeta noastră așa cum s-a întâmplat până acum, ce este o genă, cum se comportă ea, cu se traduce acest comportament la nivelul unui organism complex. Dacă ar fi să enumăr toate teoriile și ideile din aceeastă carte aș scrie ore întregi. Tot ce pot să fac este să vă îndemn să o citiți. Limbajul este ușor de înțeles, cuvintele ”știintifice” sunt explicate în detaliu iar traducătorul chiar s-a străduit să transmită cât mai bine mesajul lui Dawkins în convoluta limba română.

Repet, toată cartea este absolut fantastică. Dar mie, după prima, a doua, a treia, a n lectură două idei mi-au rămas în creier: mașina genetică și memele. Am să vă spun ce am înțeles eu din ele și de ce mi s-au părut așa de fascinante.

Mașina genetică. În principiu, fiecare dintre noi, fiecare organism de pe această planetă, este o asemenea mașină. Dar nu în sensul pe care vi-l imaginați. Suntem de fapt niște mașini construite de genele noastre, mașini menite să le asigure supraviețiurea, răspândirea și evoluția. Ei, ce ziceți de asta? Suntem un artefact al genelor care se află în fiecare dintre celulele noastre și scopul nostru este de a le proteja. Nu vă simțiți un pic nesemnificativi? Pentru mine a fost o relevație. Mi-a zis în sinea mea: e logic și poate chiar posibil. Asta înseamnă că anumite comportamente sunt înnăscute și nu ar trebui să mă lupt cu mine însămi ca să fac anumite lucruri. Din punctul meu de vedere, este o strategie mult mai sănătoasă să găsești căi de a utiliza impulsurile tale bazale și, atunci când unele dintre ele nu îți folosesc, să utilizezi altele, de pe același palier, ca să le contracarezi. Cu alte cuvinte, mi-am îmbrățișat iraționalitatea, sau genetica, după caz și nu mai port războiul etern dintre ”trebuie” și ”de ce”.

Memele. Asta este chiar o idee care îți schimbă perspectiva. Eu am înteles asta: orice idee care la un moment dat ajunge să se transmită de la un creier la altul devine într-un fel o entitate vie. De ce? Pentru că se poate replica, poate evolua și se poate proteja. V-ați gândit la asta? O idee poate deveni atât de puternică încât poate modifica comportamentul unui individ astfel încât să își asigure supraviețiurea. Mai să îmi pleznească bietul meu creieraș când am citit asta prima dată! Și este atât de adevărat! Ideile, fie ele bune sau rele, au deja o viață propie. Vezi focul, roata, religia, sistemele sociale, normele etice, etc. Deja un individ nu mai este important în supraviețiurea ideilor, dacă acestea au ajuns în mai multe creiere. Și cum poți să ”omori” o idee? Cu o altă idee, bineînțeles!

Vedeți de ce îmi place cartea asta? Mustește de meme absolut fantastice. Așa că nu așteptați să fiți rugați. Căutați-o și citiți-o. Sigur o să rămâneți cu ceva după acceea.

Verdict: Excelentă pentru neuroni

Categorie: Știință pur și simplu

Experiența mea personală: Știința este extraordinar de bună pentru neuroni! Și al naibii de interesantă!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 16 August 2015 by in Altceva decât SF and tagged , , , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
