Cu mintea la… SF

Science fiction-ul este bun pentru neuroni

Camuflaj – Joe Haldeman

Dragii mei, iubesc cărțile sci fi scrise de oameni de știintă. Le iubesc! Sunt atât de … cărnoase! Hrănitoare? Satisfăcătoare! Îți umplu neuronii cu tot felul de idei zemoase, care îți lubrichează rotițele gândirii. Căci ce este SF-ul fără știință? Mitologie!

Joe-Haldeman-CamuflajCred că este de la sine înțeles, după frazele de mai sus, că mi-a plăcut ”Camuflaj”. Este o mică nestemată, nici prea ”grea”, nici prea ”ușoară”. Punctul ei forte, din perspectiva mea, este felul cum se joacă un om de știință cu ideea de viață extraterestră.

Dacă vă place să fiți la curent cu ce se mai întâmplă cu știința, ca mine, atunci cu siguranță știți că nimeni nu poate să spună cum va arăta primul extraterestru pe care îl vom întâlni. Dacă va fi un organism complex sau o simplă celulă. Unii oameni de știință afirmă chiar că este posibil ca aceste organisme să fie atât de diferite de noi încât să fim incapabili să le recunoaștem. Iar acest lucru este, după mintea mea, ideea principală din ”Camuflaj”.

Ce vreau să menționez despre cartea asta este că personajele principale nu sunt umane. A, sunt și oameni, dar aceștia sunt, în majoritatea timpului, garnitura, ca să continui tema culinară din primele rânduri. Felurile principale nu sunt de pe Terra. Pot să spun că unul dintre aspectele principale ale cărții care mi-a plăcut a fost jocul de-a șoarecele și pisica între cele două inteligențe non umane.

Joe Haldeman este un scriitor cu ștate vechi. Acesta este primul roman scris de el pe care l-am citit și trebuie sa spun că se vede că omul știe ce face.Acțiunea este bine dozată, chiar dacă sunt multiple planuri temporale. Juxapoziția lor este fin construită, așa încât îți este ușor să urmărești acțiunea.

Și este o grămadă de acțiune. Fiecare pagini are informații relevante despre ce se întâmplă în carte. Mie îmi place că lucrurile sunt comunicate simplu, aproape telegrafic. Haldeman nu se complică cu descrieri elaborate sau comparații artistice. Se vede că este om de știință. Îți dă ce ai nevoie, cu minimum de efort și maximum de eficiență. Asta face ca dialogul să fie cam sacadat după gustul meu, dar… nu îmi pasă. Este foarte posibil ca această senzație să fie dată și de traducerea în limba română. Uneori, dialogul din engleză sună absolut oribil în română, oricât ai vrea să faci o treabă bună.

Una peste alta, cartea asta este o încântare. După ce îți servește o doză zdravănă de știință, te răsfață cu răsturnări de situații interesante și apoi îți pune și în față și un desert mic decorat cu sentimente. Nu te plictisește nicio pagină, totul este la obiect, nimic nu este în plus. La cât de multe evenimente și informații sunt incluse în cele 360 și ceva de pagini, este surprinzător de ușor de digerat.

Îți place știința? Îți place acțiunea? Atunci citește ”Camuflaj”. Nu vei regreta, pe cuvânt de onoare! Sau, citește-o și convinge-te că am dreptate!

Verdict: Excelentă pentru neuroni

Categorie: SF tare, delicios 🙂

Experiența mea personală: Pur și simplu îmi place!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 13 August 2015 by in Pentru cunoscători and tagged , , , , .

Arhivă

Follow Cu mintea la… SF on WordPress.com
